Gumiabroncs választása idény szerint:
téli gumi: ha az időjárás tartósan 7°C alá süllyed akkor ajánlott téli gumit használni. A téli guminak más az anyagösszetétele, illetve különböző kémiai anyagok felhasználásával és különböző mintakialakításokkal kifejlesztve biztosabb tapadást, rövidebb fékutat és nagyobb menetstabilitást érnek el.
nyári gumi: meleg időszakokban téli gumi használata nem ajánlott, mivel ez úgy viselkedik, mint egy nyári gumi télen. Anyagösszetétele miatt nem éri el a megfelelő tapadást, lerövidül a fékút, instabillá válik az autó és ráadásul nagyon hamar elkopik.
4 évszakos gumi (AllSeason): használatukat csak abban az esetben javasoljuk ha nagyon keveset vagy nagyon ritkán használjuk autónkat, mert az ilyen jellegű gumiabroncs mind a két időjárási viszonyokhoz szükséges alapanyagokból kapott, de sajnos napjainkban még nem tudnak tökéletesen helyt állni mindkét elvárásnak mint egy téli gumi vagy egy nyári gumi.
Hogyan tároljuk gumiabroncsainkat?
A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedés gátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét meg kell jelölni (pl. krétával a gumiabroncs belső oldalán, pl. "BE" a bal első keréken).
Kerékre szerelt gumiabroncsokat egymásra rakva vagy felakasztva, a leszerelt gumiabroncsokat állítva és időnként forgatva kell tárolni. A tárolás lehetőség szerint hűvös (15-25°C, hőforrásoktól távol), száraz (víz, olaj, üzemanyag, egyéb vegyi anyagok) és sötét (közvetlen napsugárzás és magas UV sugárzású fényforrások) helyen történjen.
Több hónapos tárolás esetén a gumiabroncsok nyomását csökkentse a felére, és rendszeres időközönként ellenőrizze!
Mikor cseréljünk gumiabroncsot az évszak változásával?
Általános szabály szerint akkor ajánlott a gumikat téliről nyárira cserélni, ha a napi átlaghőmérséklet meghaladja a +7C fokot. Aki sokat van úton este is, mindenképpen várjon, amíg éjszaka sem hűl le jobban a levegő. A nagyobb melegben a téli gumi nemcsak gyorsabban kopik, de mivel keveréke alacsonyabb (+7C alatti) hőmérsékletre van "belőve", sokkal kevésbé tapad, mint egy nyári gumi. Biztonsági szempontból tehát nyáron nem ajánlott a téli gumi használata. Persze még mindig jobb téli gumit használni nyáron, mint nyárit télen..
Mikor kell cserélni a gumikat?
A gumiabroncsok a hatósági előírások szerint a személyautó abroncsok esetében 1,6mm, a teherautó abroncsoknál 3mm profilmélységig használhatók. Az előírt profilmélységnek a futófelület teljes szélességében el kell érnie a fenti értékeket. Szinte az összes abroncson megtalálhatók a mintaárokban az ú.n. kopásjelzők, melynek helyét az abroncs vállrészén TWI (TreadWearIndicator) felirattal, vagy kis nyíllal, háromszöggel jelölik. Ha az abroncsok annyira kopottak, hogy a kopásjelzők elérik a futófelületet, haladéktalanul ki kell cserélni azokat.
A biztonság érdekében azonban célszerű ennél előbb, szgk. nyári abroncsoknál 2mm, széles méreteknél 3mm, téli abroncsoknál 4mm profilmélység elérésénél lecserélni a gumiabroncsokat. Egy teljesen elkopott abroncs esetében ugyanis vizes útfelületen akár a duplájára is nőhet a fékút az új gumiabroncsokhoz képest, mivel a mintaárkok kisebb mélysége miatt nem képes az abroncs elvezetni a vizet maga alól, így felúszik, és a rettegett aquaplaning jelenség jön létre. Téli abroncsok esetén azért ajánlott előbb cserélni, mert egy kopott abroncsnál a lamellák sokkal kevésbé rugalmasak, így havon jóval kevesebb húzó- ill. fékezőerőt képesek kifejteni.
Amennyiben a gumiabroncsot helyrehozhatatlan károsodás érte, a mintázat mélységétől függetlenül haladéktalanul ki kell cserélni!
Két abroncs cseréje
A hatósági előírások szerint az autó négy abroncsának egyforma méretűnek, szerkezetűnek kell lennie, azonban a mintázatnak csak tengelyenként kell megegyeznie, tehát az első és hátsó kerekek mintázata eltérhet. Az azonos méret alól kivételt képeznek azok az autók (elsősorban nagyobb teljesítményű luxus és sportautók) melyeket eltérő első és hátsó abroncsmérettel homologizáltak.
Terhelési index
A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!
A gumiabroncsok terhelési indexe egy méreten belül azonos (pl. az összes 175/70 R13 méretű gumiabroncs terhelési indexe 82), kivéve az erősített kivitelű abroncsokat, melyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.
Sebesség index
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)
Sebesség index
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)
Személygépkocsik esetében jellemzően a T(190km/h) a legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti sebességindexű változatot gyártanak. Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR jelölés is (pl. 225/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.
A gumiabroncs jelölései
A gumiabroncs jelölései
- A gumiabroncs gyártója
2. Mintázat jelölése
3. Gumiabroncs profiljának szélessége mm-ben (nem a futófelületé!!!)
4. Az abroncs szélességének és az oldalfal magasságának aránya
5. Radiál szerkezetű gumiabroncs
6. Kerékpánt átmérő collban
7. Terhelési index (LI)
8. Sebesség index (SI)
9. Tömlő nélküli gumiabroncs (TL vagy tubeless))
10. Gyártási idő (2305: 23. hét, 2005)
11. Kopásjelző (TWI)
12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S)